Toplu üretim planı kullanılarak, operasyonlara göre ana üretim programı oluşturulur. Bir Ana Üretim Programı, belirli bir zaman aralığında ne kadar son ürün üretileceğini belirtir. Son ürün, ya bitmiş üründür ya da sevk edilebilir yüksek-seviyeli montaj ürünüdür. Zaman aralıkları genelde haftadır fakat saat, gün ya da bazen ay olabilir.

Görsel

Şekil ’de gösterilen Olası Ana Üretim Programı, operasyonların eldeki kaynaklarla (makine kapasiteleri, iş gücü, fazla mesai, taşeron gibi) toplu üretim planını karşılayıp karşılayamadığının denemesidir.  Ana Üretim Programı (MPS), tüm kaynaklar tarafından karşılanana kadar ya da daha iyi bir plan bulunamayana kadar gözden geçirilir. Sonunda, olası MPS geçerli MPS olarak kabul edilir. MPS aynı zamanda malzeme ihtiyaç planlamasının bir girdisidir.

Bir Ana Üretim Programcısı, toplu üretim planının amacını gerçekleştirecek bir MPS oluşturmakla sorumludur. Diğer sorumlulukları ise Tablo ’da gösterildiği gibidir. MPS süreci, ürüne ya da işleme odaklanmaya göre, şirketten şirkete değişmektedir.

Görsel

Tablo 1. Ana Üretim Programcısının Sorumlulukları

Ana Üretim Programı (MPS)’i daha iyi anlatmak için bir bisiklet üreticisinin ana üretim programını ele alalım. Şirket özel tasarım bisiklet üretmemektedir, stoğa çalışmaktadır. Üretim planlama amaçları doğrultusunda, ürünlerini teker çapını temel alarak ailelere (gruplara) ayırmıştır. Ailelerden biri, 20 inç teker çapı grubudur ve 3 farklı tipi vardır: Alpha, Dirty ve Roadster. Apha, bisiklet sürmeyi yeni öğrenen çocuklar için tasarlanmıştır. Dirty, çıkartmalarla süslenmiş ve sert lastiklidir. Roadster’ın el freni, cilalı aluminyum çamurluğu ve dikiz aynası vardır. Bu grup bisiklet için olası örnek bir MPS Şekil 4.2’de gösterilmiştir. Dikkat edilirse Dirty sürekli yüksek hacimde üretilen bir ürünken, Alpha ve Roadster kesikli aralıklarla üretilen ürünlerdir. Tüm durumlarda parti büyüklükleri, montaj kapasitesi, talep, hazırlık maliyetleri, elde tutma maliyetleri gözetilerek hesaplanmıştır. Bu örnek MPS’in ana görevlerinden birini göstermektedir: üretim iş emirleri için bitiş tarihi ayarlamak. MPS’in diğer bir amacı da üretim planını destekleyen kaynakları ve malzemeleri ortaya çıkarmaktır. Örneğin, şekil 4.2’de 2.haftada Alpha’dan 1600 adet üretilmesi planlanmıştır. Bu demektir ki, 2.haftaya Alphadan 1600  adet iskelet, 3200 20-inç tekerlek ve ürün ağacındaki diğer malzemeler üretilecektir. Bu yüzden iyi bir MPS, işletmenin iş gücü, sermaye, kapasite ve malzeme gibi en değerli kaynaklarını etkili bir şekilde kullanmasını sağlar.

Görsel

Bir Ana Üretim Programı, bazı kısıtları karşılamalıdır. Öncelikle, MPS’deki miktarların toplamı, toplu üretim planındakilere eşit olmalıdır. İkinci kısıt, toplam miktarın ürünlere dengeli olarak dağıtılmasıdır. Bu dağıtım geçmiş talebe, pazarlama ve promosyon çalışmalarına bağlıdır. Ayrıca kapasite kısıtları da önemlidir. Parti büyüklükleri ve zamanlama buna bağlıdır. Kapasite kaynakları üretim hacmini sınırlar.

Ana Üretim Planın Girdi ve Çıktıları

ana üretim

Ana Üretim Planı İçin;

1-  Üretim planının kapsayacağı zaman aralığı tespit edilir

2-  Ekonomik stok düzeyleri hesaplanır

3-  Talep tahminleri yapılır

4-  Plan dönemi başındaki ve sonundaki stok düzeyleri belirlenir

5-  Başlangıç ve bitiş stokları arasındaki fark bulunur

6-  Planlama dönemi içinde üretilmesi gereken miktar bulunur

7-  Üretilmesi gereken miktar dönem dilimlerine dağıtılır